نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2487
-
الف
+

سمینار علمی و تحقیقی «معرفی آبدات تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» برگزار شد

سمینار علمی و تحقیقی «معرفی آبدات تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، سمینار علمی و تحقیقی تحت عنوان «معرفی آبدات تاریخی و ساحات باستانی سمنگان» روز گذشته 15میزان(مهر) 1399 از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان برگزار شد.

معین فرهنگی وزارت اطلاعات فرهنگ، هیئت رهبری ولایت، روسای دوایر دولتی، اعضای نهاد های جامعه مدنی، هیئت رهبری و استادان موسسه تحصیلات عالی و دانشگاه مولانا جلال الدین بلخی در این سمینار حضور داشتند.

در این سمینار مقاله ها و گزارش های تحقیقی درخصوص معرفی ساحات باستانی و تاریخی سمنگان به خوانش گرفته شد و روی مشکلات و چالش ها در بخش های باستانی و تاریخی این ولایت صحبت شد. 

«صفت الله سمنگانی» معاون و سرپرست ولایت سمنگان به عنوان نخستین سخنران، در رابطه به ساحات استوپه سنگی تخت رستم و هزار سم کوکجر ولسوالی حضرت سلطان معلومات داده و از مسئولین وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که در مورد حفظ ، بازسازی و جلوگیری از غصب زمین ساحات تاریخی، ایجاد قطعه صفر 12 به منظور تامین امنیت ساحات باستانی ولایت سمنگان توجه کنند.

همچنان «محمد رسول باوری» معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در رابطه با هدف راه اندازی این سمینار به مناسبت هفته فرهنگی و منابع باستان شناسی در سمنگان، معلومات ارائه کرد.

قدمت تاریخی هزار سم کوکجر ولسوالی حضرت سلطان، معرفی استوپه سنگی تخت رستم، مستند سازی و ترمیم برخی آبدات تاریخی سمنگان، تاثیر تخت رستم بر فرهنگ و ادبیات زبان فارسی، صنعت گردشگری در سمنگان، جایگاه رستم و سهراب در شاهنامه فردوسی، قدمت تاریخی خانقاه ولسوالی خرم و معرفی غار محمد ملوک از جمله مقالات و گزارش های تحقیقی بود که در این سمینار ارائه داده شد. 

به نقل از باختر، این سمینار علمی و تحقیقی با جمع بندی «محمد رسول باوری» و تصویب قطع نامه ای در 21 ماده به کار خود پایان داد. 

گفتنی است که سمنگان یکی از ولایت های تاریخی و کهن افغانستان که دارای اماکن تاریخی همچون استوپه‌ای‌ بزرگ به نام «توپ رستم» یا «تخت رستم» است که شهرت جهانی دارد.

مرکز این ولایت شهر ایبک است و مردمان آن به زبان های فارسی دری و پشتو تکلم می کنند. 

کوچه عارق، چکاک، تنگی یعقوب پایین، سرخه گاوکش، تیموری بیانان، خانه سنگی، قره مورچه، سرخه بوبکی، حاجی بچه، اوی متان، نیکک، تاجک دهی و چلغزار و ولسوالی خرم سرباغ از جمله مکان های دیدنی در ولایت سمنگان می باشند.

بیشتر بخوانید:

«تخت رستم» یادگاری از تاریخ باشکوه خراسان

سفر به ولایت باستانی «سمنگان» / زادگاه «تهمینه» ، سرزمین «رستم و سهراب»

م ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر